Tradiția nu ține cu femeile! Ea spune că pe 9 Martie se împart de sufletul morților colăcei în formă de opt, numiți mucenici sau sfințișori. Deci pe 8 ne apucăm de frământat.
Zis și făcut! Mai întâi mi-am pregătit ingredientele pentru aluat și le-am lăsat la temperatura camerei.

500 g făină (totuși depinde de puterea de absorbție a făinii, la mine au mai intra încă vreo 2 linguri)
3 gălbenușuri
140 g zahăr
35 g drojdie
300 ml lapte
2 linguri cu smântână
55 g unt
40 ml ulei
coajă de portocală
sare, arome

Am amestecat drojdia cu două linguri de zahăr până s-a lichefiat, 100 ml lapte și 2-3 linguri cu făină. Am lăsat la crescut aproape 30 de minute.

Între timp am frecat gălbenușurile cu restul de zahăr, sare, coajă de portocală și esență de vanilie.

Când maiaua a crescut

am amestecat-o cu făina și gălbenușurile.

Apoi am adăugat laptele și untul, frământând până când se dezlipește aluatul de pe mână.
La urmă, adăugăm câte puțin ulei și frământăm până se termină uleiul.

L-am acoperit cu un prosop și l-am lăsat să crească.

După o oră arăta așa:

Și m-am apucat de modelat mucenici, fără prea mult talent, dar cu spor.

I-am mai lăsat la crescut în tavă vreo 10-15 minute după care i-am băgat în cuptorul încins la 180 de grade. În 17 minute erau gata.

Pentru finisarea mucenicilor, am făcut un sirop din 3 linguri de miere și 3 linguri de apă. Mucenicii răcoriți i-am uns cu sirop și apoi i-am presărat cu nucă. Din belșug.

Un aluat pufos, ușor de lucrat. Pentru rețetă m-am inspirat din cartea Rozaliei Crăciunescu, Pe gustul rozei bucovineanca.


