Încă de când am văzut anunţul concursului Bloggospodina pe site-ul Laurei Laurenţiu m-am gândit că e musai să fac unul din preparatele tradiţionale cuinei bănăţene.
Zis şi făcut, m-am apucat de făcut crofne bănăţene.
Familie mică, nedoritori de dulciuri, mi-am pregătit ingrediente pentru o jumătate de porţie. Şi rău am făcut! S-au mâncat cât ai zice crofnă. Dar nu-i bai, multiplicaţi până la cantitatea dorită.

250 g făină
1 gălbenuş
1/2 cană lapte călduţ
5 g drojdie uscată
30 g unt
2 linguri zahăr (puţin mai mult decât în reţeta originală, dar noua ne-au plăcut aşa)
coajă de portocală
zahăr vanilat
un praf de sare

Folosind drojdie uscată, am amestecat-o cu făina cernută. Dacă folosiţi drojdie proaspătă (echivalentul ar fi 25 de grame) faceţi o maia din drojdia frecată cu o linguriţă de zahăr, puţin lapte şi puţină făină, pe care o lăsaţi să crească 10 minute.

Separat am amestecat gălbenuşul cu zahărul, sarea, zahărul vanilat, coaja de portocală şi laptele.

Am turnat peste ingredientele uscate şi am amestecat bine până la omogenizarea aluatului. În funcţie de făină s-ar putea să mai fie nevoie să adăugaţi puţin lapte sau puţină făină.

Apoi am adăugat untul moale şi am frământat cu nădejde. Am lăsat aluatul la crescut, la loc călduţ, circa 30 de minute.

După aceea am întins foaie cam de 1 cm grosime, ajutându-mă cu puţin ulei şi am tăiat crofnele cu un pahar. Din aluatul rămas am întins o altă foaie.
Am ales lucrul cu ulei, pentru a evita arderea făinii la prăjit.

Le-am aşezat într-o tavă, pe hărtie de copt (sau tavă unsă cu ulei) şi le-am lăsat la crescut încă 30 de minute.

Au crescut precum Făt-Frumos:

Acum a venit momentul prăjirii. Deja membrii familiei îmi dădeau târcoale.
Am pus tigaia mare la încins, apoi uleiul şi apoi am aşezat crofnele prin răsturnare. Adică partea care se pune în ulei să fie partea care a fost poziţionată în sus în tavă. Laura ne spune că asta ajută la formarea găurii din interiorul crofnei, dar şi a „guleraşului alb” atât de elegant.

Nu, nu sunt crofnele mici. E tigaia mare!
Dacă vi se pare că se rumenesc prea repede, reduceţi intensitatea focului. Se fac foarte repede, imediat le-am întors, apoi le-am scos pe hârtie absorbantă.

Au dispărut mintenaş!

Sunt grozave, cu siguranţă le voi mai face. Des!

